Wie zijn wij?

Image
Koor Carmina

Jouw koor?

Voor alle excuses is er één magisch woord: doen!

‘Durven’ is bij ons geen punt: als amateurs ondersteunen we elkaar en leveren hulpmiddelen om een partituur in te studeren. Lees je geen noten? Al doende leert men, zeker in combinatie met notenleer voor volwassen. Koor en notenleerlessen zijn een uitstekende kruisbestuiving. 

‘Agenda’-issues? Die los je op door maandagavonden gewoon te blokkeren, babysit te boeken en twee uur voor jezelf te reserveren. 

Waarom? Zingen is een combinatie van fysieke en mentale ontspanning én focus. Controle van ademhaling, ontdekking van jouw eigen klankkast, genieten van samen musiceren. Zingen geeft rust en voldoening. Een avond bij Carmina is relaxen binnen een gezonde concentratie.

Image
Michiel Haspeslagh

Onze dirigent: Michiel Haspeslagh

Michiel Haspeslagh leidt het Carmina Kamerkoor. Hij is verantwoordelijk voor de artistieke invulling en vindt zijn inspiratie in alle stijlen en periodes, met inbegrip van hedendaagse composities.

Hij is professioneel zanger en vast verbonden aan het Vlaams Radiokoor waar hij ook occasioneel gastdirigent en regelmatig koorrepetitor is voor oratoria, opera, symfonische projecten en cd-opnames. 

Daarnaast is hij gastdocent aan de 'Landesakademie für die musizierende Jugend' in Ochsenhausen (Baden-Württenberg, Duitsland) met focus op koormuziek uit de 17e-19e eeuw. Ook in Taiwan, Polen en Tenerife kreeg Michiel dirigeeropdrachten. In maart 2019 dirigeerde hij het 'Symfonisch Koor' van de LUCA School of Arts (BE) met een uitdagend psalmenprogramma voor koor, koperblazers en orgel. In de zomer van 2019 leidde hij een succesvolle concerttournee 'Carmina Burana' van Carl Orff door Duitsland met een internationaal koor van 165 zangers.

Image
Michiel Haspeslagh

Voor de Vlaamse koepelorganisatie Koor&Stem is Michiel actief als koorcoach. Zijn specialiteit:  koorklank en intonatie. In 2020 stond Michiel geboekt bij de 'Opera Vlaanderen' waar hij het koor moest klaarstomen voor de operaproductie 'Cosi fan tutte' (W.A. Mozart).

Als zanger is Michiel verbonden aan professionele ensembles zoals Currende, Vlaams Radio Koor, Orpheus Vokalensemble (Duitsland), Studium Chorale (Nederland) & Cappella Pratensis.

Michiel Haspeslagh kreeg zijn zangopleiding bij Lieve Jansen en volgde koordirectie bij Erik Van Nevel (LUCA School of Arts). Hij volgde internationale masterclasses bij o.a. Daniel Reuss en Hervé Niquet.

Voor alle excuses is er één magisch woord: doen!
Image
Koor Carmina

Onze geschiedenis

Het Carmina Kamerkoor werd in september 1967 opgericht door Hilde Van Praet-Schillebeeckx die zowel dirigeerde als bestuurde. Het repertoire was van bij aanvang niet min (Bach, Händel, Vivaldi, Haydn, Mozart, Milhaud) en de samenwerkingen evenmin: optreden o.l.v. Georges Maes met Louis Devos als solist; Rubenscantate en Carmina Burana in samenwerking met andere koren; een BRT3-uitvoering van Thamos (W.A. Mozart) o.l.v. Arie Van Lysebeth.

In 1985 nam Jan Caeyers de dirigeerstok over tot hij dit niet meer kon combineren met de snelle bloei van de Beethoven Academie. Katelijne Van Laethem, Johan De Lombaert, Koenraad Hinnekint en Steven Caeyers volgden hem achtereenvolgens op. Vanaf 1997 kneedde Luc Bartholomeus het koor naar een nieuw niveau. Hij zorgde voor samenwerkingen met professionele instrumentalisten en de Brusselse musicerende jeugd, die hierdoor unieke concertervaring opdeed en aan de wieg stond van het Brussels Sinfonietta. Voor het koor was dit het begin van een jaarlijks concert met symfonisch orkest. Er volgde een kort intermezzo met Gunter Carlier. In april 2014 maakte Michiel Haspeslagh zijn debuut als dirigent bij het Carmina Kamerkoor met een bloemlezing uit Selva Morale e Spirituale van C. Monteverdi.

Image
Groepsfoto Carmina kamerkoor

Deze dirigenten hebben gestaag het repertoire van het koor uitgebreid met werken uit alle stijlperioden: romantische liederen en fragmenten uit musicals, liederen van John Rutter en Vic Nees, stemmige kerstliederen, het Requiem van G. Fauré, het Requiem van J. Rutter, het Stabat Mater van J.G. Rheinberger, het Requiem van W.A. Mozart, het Gloria van Vivaldi, de Messiah en de Coronation Anthems van Händel, het Magnificat en Psalm 42 van Mendelssohn, de Missa in C van L. van Beethoven, de Missa Dolorosa van A. Caldara, Israel in Egypt van G.F. Händel (Exodus-project 2013), die Schöpfung van J. Haydn. Voor elk project werkt het Carmina Kamerkoor samen met professionele instrumentalisten en solisten. 

Het koor stond ook op buitenlandse podia in Praag en Parijs. Ter gelegenheid van de 40ste verjaardag van het koor schreef Vic Nees Koorzang (Koordiptiek) dat het koor uitvoerde in het stemmige kerkje van Meise.. Het koor werkte ook mee aan de meer-koren-projecten ‘H. Kruis-verering’ en ‘Transreligiosa’ van Jan Goovaerts.