A Christmas Cantata, Nils Lindberg

20 & 21 december 2014

Dat onze dirigent ervan houdt om ons uit te dagen, is nu meer dan duidelijk!  Dit kerstconcert in een jazzy-kleedje was vernieuwend voor het 70-koppig koor én voor de 520 toehoorders, wat goed was voor 2 uitverkochte zalen van het GC De Muze te Meise. Aan de reacties te horen, viel deze stijlverandering duidelijk in de smaak, ook al was de klank voor gevoelige oren soms wat overweldigend.  Dankzij het enthoesiasme en de muzikaliteit van de big bandleden van het Lemmensinstituut werden de koorleden steeds in de juiste stemming en swung gebracht.  De sopraan- en baritonsolo's zorgden voor innemende intermezzo's.

Op 20 en 21 december 2014 werd in het GC De Muze ‘A Christmas Cantata’ van Nils Lindberg uitgevoerd door het Carmina Kamerkoor, in samenwerking met het CBM-koor uit Tienen en de big band van het Lemmensinstituut, voorbereid door Frank Vaganée (Brussels Jazz Orchestra).  Op 18 december vond dit concert eveneens plaats in de Manège te Tienen.

Het kerstverhaal op muziek zetten is van alle tijden.  Met deze originele programmakeuze van onze dirigent Michiel Haspeslagh kon het publiek proeven van iets nieuws!  Er was geen betere sfeermaker voor de eindejaarsperiode.   Wat een energie ging hiervan uit!  Het werk was een soepele afwisseling tussen tedere intimiteit, gedragen maestoso of uitbundige blijdschap.  Aan het herhaaldelijk spontane applaus was duidelijk voelbaar dat het publiek enthousiast was en genoot.     

Iedereen heeft wellicht de populaire volksliederen herkend, zoals 'Ding! Dong! merrily on high', 'Rest you Gentlemen', 'We wish you a merry Christmas!', die door Lindberg schitterend bewerkt werden met jazz-harmonieën.  De big bandleden konden hierin al hun virtuositeit demonstreren met ruimte voor improvisaties.  Dit concert kaderde immers in hun projectweek op school als afsluiter van het eerste trimester; hopelijk was hun leraar Frank Vaganée gul met de punten. 

In de eigenlijke verhaallijn stond de tekst centraal, afwisselend verteld door het koor, de sopraan Dagmara Dobrowolska of de bariton Joris Derder. Lindberg schrijft intonaties die perfect de stemming van de inhoud weergeven.  In ‘The people that walked in darkness’ hoorde je wellicht de vertwijfeling van een volk dat in de duisternis wacht op het Licht, in wringende akkoorden, twijfelende harmonieën.  In  ‘And it came to pass in those days’ hoorde je de tamboerijn of de pauken die gestaag het ritme aanhielden van de trektocht naar Bethlehem. De trombones benadrukten het belang van het Romeinse gezag, of onderstrepen de last van de tocht.

Nils Lindberg greep ook terug naar zijn eigen Zweeds volkscultuur waaruit hij o.a. een kerstlied bewerkt tot een pareltje voor een intieme baritonsolo (Gläd dig du Kristi Brud). Joris Derder vertolkte dit op een zeer gedragen en gevoelige manier.

Omschrijf deze kerstcantate niet als jazz, dan doe je haar tekort. Klasseer haar niet onder klassiek, want dan ontdoe je haar van haar vleugels.  De liefhebbers van klassieke muziek bleven wellicht wat op hun honger en moesten wennen aan het volume van de big band.  Dit concert trok anderzijds ook een nieuw publiek aan dat meer houdt van het lichtere genre.  Voor de koorleden was het alvast een unieke ervaring om met een big band te kunnen samenwerken.  Het volgende programma voor november 2015 wordt wellicht weer totaal iets anders; het is spannend uitkijken!

Image
A Christmas Cantata