News 2014-01 Michiel Haspeslagh

Michiel Haspeslagh - Nieuwe borstels….
.. spreekwoorden groeien uit feitelijke ervaring. Sinds zes weken wordt het Carmina Kamerkoor gekneed door nieuw bloed, Michiel Haspeslagh. De gedreven, jonge dirigent loopt over van passie voor oude muziek, niet verwonderlijk dus dat Monteverdi het eerste Carmina-project onder leiding van Michiel Haspeslagh wordt. Resultaat? De  zangers zuigen gulzig zijn enthousiasme op.  Klank en interpretatie verandert, rijpt, groeit… Ingebakken gewoontes wijken langzaam -  Wie is die jonge tovenaar?
 

Een wieg vol muziek
Michiel Haspeslagh (32) groeide op in een muzikaal gezin. Vader Jan Haspeslagh, was docent aan het Lemmensinstituut en leidde o.a. 20 jaar de Bob Boon-singers. Moeder Ria Vanwing gaf muzikale vorming in het secundair onderwijs en stichtte het kinderkoor Clari Cantuli en later het jeugdkoor Clari Cantus in Kessel-Lo. Dat laatste staat sinds 2010 onder de leiding van haar jongste zoon, Michiel, die er de prijs koor van het jaar 2010-2011 mee wegkaapte. Koren en zang waren het dagelijkse brood ten huize Haspeslagh, naast natuurlijk de obligate muziekvorming in de academie. Maar helemaal gratuit was muziek toch ook weer niet. Vader Haspeslagh bereidde zijn kinderen bijvoorbeeld gedegen voor op een concertbezoek door met hen vooraf het programma aandachtig in de muziekkamer te beluisteren.




Muzikant zonder schroom
De stem en durf van knaap Michiel gaf hem al vroeg podiumervaring.  Hij zong solopartijen als knapensopraan bij de Koristen van Keizersberg en het kinderkoor Clari Cantuli. Al snel werd hij ook door Dirk Brossé opgepikt voor de uitvoering van zijn Artesia, goed voor een CD-opname en zowat 80 concerten. Voorbestemd?

Ontdekking van genres
Dat is buiten adolescentenkuren gerekend. Of was het onbewust vechten tegen das Schicksal? De jongste Haspeslagh koos aanvankelijk niet zoals zus (viool) en broer (hoorn) voor een muziekopleiding maar voor talen, althans de eerste twee maanden van het academiejaar. Daarna startte hij zijn bachelor fagot aan het Lemmensinstituut en leerde via het kamerkoor Eric Van Nevel kennen.  Deze meester van de Oude Muziek vond vruchtbare grond bij de jonge musicus die opging in de rijke Vlaamse traditie, polyfonie en vroegbarokke zangstukken die hem aangereikt werden.  Wat tot dan familietraditie was, werd een roeping en zijn hele verdere opleiding is vooral op zang georiënteerd. Via het Goeyvaerts Consort leert hij ook moderne muziek doorgronden. En op dit ogenblik leidt hij het Woordkoor in het Lemmensinstituut. Met een master zang op zak, en een master koordirectie in de eindfase lijkt de koers gekozen.
 

Een plaats aan het muziekfirmament
Interesse in taal, cultuur, de omkadering van muziekstukken in historisch en muzikaal perspectief vloeien samen in een passie voor ontdekken, ontginnen, uitproberen en kansen grijpen.
Het Carmina Kamerkoor is daarin voor Michiel Haspeslagh een mijlpaal. De traditie van het klassiekere repertorium met een symfonische begeleiding opent andere mogelijkheden, nieuwe ervaringen.  Het koor krijgt van zijn kant een nieuw elan: die jonge gedrevenheid werkt aanstekelijk, maar ook de zangtechnische kennis van de dirigent is een troef die de koorklank ten goede komt. Michiel weet dat een dirigent respect afdwingt door zijn kennis, visie en techniek. Na het behalen van zijn master koordirectie, wil hij daarom nog verder masterclasses volgen en waarom niet in Engeland, het land van de koortraditie bij uitstek. De toekomst ligt open…
 

Monteverdi – een gerichte keuze
Voor een eerste lenteconcert met het Carmina Kamerkoor stofte Michiel Haspeslagh de Selva Morale e Spirituale van Claudio Monteverdi af. (Stukken natuurlijk, anders bent u goed voor 8 uur muziek).  Niet zo bekend bij het grote publiek maar heel toegankelijk: het is genieten voor  zanger, toehoorder en … dirigent. De partituur is heel gestructureerd. Harmonie en compositie zijn behoorlijk eenvoudig. De muziek stroomt in een vloeiende lijn van begin tot einde en is toch ook heel afwisselend.  Intiem wisselt af met groots. Monteverdi gaf met zijn nieuwe stijl (Stile moderno of Seconda pratica) trouwens de eerste aanzet voor opera.  Tekst wordt dus ook belangrijk.  Voor het concert van 30/4/2014 en 1/5/2014 wordt er samengewerkt met een instrumentaal gelegenheidsensemble en de sopraan Dagmara Dobrowolska. Meer info www.carmina.be